IMG 6211

Όχι πια "μπρααπ", αλλά... "βζιιν"!

Του Κώστα Γκαζή

Φωτογραφίες: Τάκης Μανιάτης

Η οδήγηση του KTM Freeride-E στην έκδοση SM αποτελεί εμπειρία ζωής, όχι μόνο για τις επιδόσεις της μικρής ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας, αλλά γιατί νιώθεις καθημερινά στο πετσί σου πως οδηγείς ένα σπάνιο δημιούργημα, προάγγελο του μέλλοντος της μοτοσυκλέτας!

Όταν ήρθε για πρώτη φορά στην χώρα μας, το KTM Freeride-E SM είχε πραγματικά απαγορευτική τιμή. Ακόμα και αν ήσουν Early Adopter, στη μικρή αλλά φανατική τάξη όσων αδημοούν να είναι από τους πρώτους που θα δοκιμάσουν μια επαναστατική, νέα τεχνολογία, η τιμή των 11.990 ευρώ σίγουρα άφηνε μια πικρή γεύση στο στόμα.

Ακόμα κι αν η νέα, premium ηλεκτρική Supermoto της ΚΤΜ δεν είχε να αντιμετωπίσει τα κλασικά σήμερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ΟΛΑ τα ηλεκτρικά οχήματα (μικρή αυτονομία, δυσκολία ανεφοδιασμού), και πάλι τα ευρώ ήταν πολλά.

Φέτος όμως, η τιμή του -όπως και όλης της σειράς των Freeride-E- μειώθηκε ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΑ, πέφτοντας στα 8.295 ευρώ, τιμή άκρως δελεαστική -ειδικά για τους Early Adopters.

IMG 6222

Ο τίτλος "Γενναίος νέος κόσμος" ανήκει βέβαια στο γνωστό Magnum Opus του Aldus Huxley, και είναι αρκούντως πολυφορεμένος. Αυτό που δεν γνωρίζουν όσοι δεν έχουν διαβάσει το βιβλίο, είναι η ειρωνική χροιά του τίτλου, καθώς το θέμα του αφορά σε μια αποστειρωμένη από συναίσθημα και βούληση δυστοπική μελλοντική κοινωνία. Για να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα, εμείς δανειζόμαστε μεν τον τίτλο, όχι όμως και την ειρωνία του.

Γιατί η παραγωγή και μόνο από την ΚΤΜ ενός τέτοιου ηλεκτρικού δικύκλου ΠΡΙΝ λυθούν τα θέματα αυτονομίας-φόρτισης δείχνει θάρρος και ανοιχτό μυαλό. Και όσο κι αν είναι αρκετοί εκείνοι που βλέπουν αρνητικά τα ηλεκτρικά οχήματα, θα πρέπει να αναλογιστούν πως ΑΥΤΟ είναι το μέλλον.

Μπορεί οι μοτοσυκλέτες με ηλεκτρικούς (θερμικούς) κινητήρες να έχουν εξελιχθεί σε απίστευτο βαθμό, όμως ο ηλεκτρισμός δείχνει ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ, αν όχι για το άμεσο, σίγουρα όμως για το κοντινό μέλλον.

Το Freeride E SM ακούγεται ψηλό με σέλα στα 870 χιλιοστά, όμως το πίσω αμορτισέρ συμπιέζεται αρκετά από το βάρος του αναβάτη, ώστε η μοτοσυκλέτα να γίνεται με το καλημέρα προσβάσιμη για ύψη 1.70 ή και χαμηλότερα. Είναι ελαφρύ, στα 108 κιλά, δίνοντας αίσθηση... παπιού στις επιτόπιες μετακινήσεις.

Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή, αν και κάποιες λεπτομέρειες δεν μας τρέλαναν. Το πίσω πλαστικό υποπλαίσιο λυγίζει πολύ εύκολα, και αν κοιτάζεις τη μοτοσυκλέτα από πίσω, το βάρος της πινακίδας είναι αρκετό για να κάνει το πίσω μέρος να κινείται πάνω-κάτω αρκετά σε κάθε λακκούβα.

Οι διακόπτες είναι... καθαρόαιμοι, και παλιοί σε design, τα όργανα αστεία σε design και ενδείξεις, ενώ η κλειδαριά στον λαιμό δεν συνάδει με την τιμή της μοτοσυκλέτας.

IMG 6024

Η σέλα ανοίγει δίχως κλειδί, με το χέρι, ενώ είναι η απολύτως λεπτότερη και πολεμικότερη σέλα που έχω προσωπικά δει, σέλα που θα ενοχλήσει τα κόκκαλα της λεκάνης πολύ γρήγορα.

Ευτυχώς η μικρή αυτονομία της μοτοσυκλέτας ταιριάζει με την άνεση της σέλας. Σημειώστε επίσης πως το Freeride E SM δεν έχει φτιαχτεί για να παρκάρεται μακριά από το σπίτι σας, καθώς με το άνοιγμα της σέλας αποκαλύπτεται η (πανάκριβη) μπαταριά, η οποία αφαιρείται πανεύκολα με 4 μπουζόνια, μέσα σε 1 λεπτό.

Η βάση του Freeride θυμίζει καθαρόαιμη θερμική μοτοσυκλέτα 85 κ.εκ., με ότι αυτό συνεπάγεται σε ποιότητα κατασκευής, και αναρτήσεις. Παρόλα αυτά, πλαίσιο και συγκεκριμένες αναρτήσεις είναι ότι πρέπει για την απόδοση του κινητήρα -ακριβώς ότι χρειάζεται, ώστε να μην βαραίνει με... έρμα η μοτοσυκλέτα.

Και μια που μιλήσαμε για το πλαίσιο, το συγκεκριμένο είναι πραγματικά αξιοπρόσεκτο. Υβριδικό, με αλουμινένιες βάσεις στο κάτω μέρος, και ατσάλινο μπροστινό μέρος. Αν βάλεις στην εξίσωση και το πλαστικό υποπλαίσιο, το σύνολο είναι πραγματικά μοναδικό.

Η μπαταρία του Freeride E είναι ιόντων - λιθίου υψηλής τάσης με 72 στοιχεία μπαταριών 18650 σε τρία στρώματα. Η μέγιστη τάση φτάνει στα 302,4V από τα 201,6V και η ενέργεια που περιέχεται φτάνει τα 2,6Kw. Η ένταση αποφόρτισης είναι έως 100A και αυτή της φόρτισης, έως 10A. Το βάρος της φτάνει στα 27 κιλά και διαθέτει ενσωματωμένο σύστημα διαχείρισης BMS για παρακολούθηση και εξισορρόπηση των στοιχείων. Επίσης, έχει ενσωματωμένο κεντρικό ρελέ αλλά και το ρελέ φόρτισης.

Η μπαταρία βρίσκεται τοποθετημένη μέσα σε αλουμινένιο κέλυφος προδιαγραφών IP67 που σημαίνει ότι, μπορεί να παραμείνει βυθισμένη σε νερό βάθους ενός μέτρου, για διάστημα μίας ώρας, χωρίς να βραχεί. Τα πλεονεκτήματα της μπαταρίας ιόντων – λιθίου είναι πολλά, όπως η δυνατότητα παραγωγής σε διάφορα σχήματα και μεγέθη, είναι ελαφρύτερη από αντίστοιχες μπαταρίες με ίδια απόδοση, δεν παρουσιάζει το φαινόμενο memory effect ώστε να κουράζεται μετά από εκφορτίσεις, ενώ έχει χαμηλό ρυθμό αποφόρτισης όταν δεν χρησιμοποιείται.

IMG 6216

Έχει όμως και μειονεκτήματα: Η φόρτισή της δημιουργεί ιζήματα μέσα στον ηλεκτρολύτη που εμποδίζουν την μεταφορά ιόντων. Στην διάρκεια του χρόνου, η χωρητικότητα μειώνεται, ενώ, υψηλά επίπεδα φόρτισης και μεταβολές θερμοκρασίας, είτε κατά την διάρκεια της φόρτισης είτε από τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος, μειώνουν την χωρητικότητα. Εάν υπερθερμανθούν οι μπαταρίες ή υπερφορτιστούν, εμφανίζουν διαρροή θερμότητας και ξεκινά η διαδικασία καταστροφής τους.

Η μοτοσυκλέτα διαθέτει ειδοποίηση με κίτρινο λαμπάκι που σημαίνει ότι απομένει 20% - 40% της μπαταρίας, αλλά και κόκκινο, το οποίο μεταφράζεται σε 10% - 20%, αλλά και κόκκινο που αναβοσβήνει και αντιστοιχεί στη ρεζέρβα, από 0% -10%. Στην τελευταία ένδειξη, μειώνεται η απόδοση του κινητήρα ώστε να μπορείς να επιστρέψεις σπίτι. Το κόστος της μοτοσυκλέτας βρίσκεται πλέον στα 8.295 euro, που περιλαμβάνει το κόστος της μπαταρίας και του φορτιστή - αρχικά η μπαταρία κόστιζε 3.500 euro, η μοτοσυκλέτα 6.500 euro, και ο φορτιστής 1.000 euro.

Σημειώστε πως αν δεν διαθέτετε έξοδο ρεύματος κοντά στο πάρκινγκ της μοτοσυκλέτας, ώστε να φορτίσετε τη μπαταρία δίχως να χρειαστεί να την αφαιρέσετε, πρέπει να διαθέτετε μπράτσα για την εναλλακτική λύση. Η εναλλακτική λύση είναι η αφαίρεση της μπαταρίας, για την οποία χρειάζεται να ανοίξετε τη σέλα και να ξεβιδώσετε 4 μακριές βίδες με ένα επίσης μακρύ "ταυ". Το ξεβίδωμα γίνεται άμεσα, όμως τα δύσκολα αρχίζουν αμέσως μετά, καθώς πρέπει να σηκώσετε ψηλά την βάρους 27 κιλών μπαταρία, να την αφαιρέσετε, και να τη μεταφέρετε στον όροφο σας. Εκεί θα την συνδέσετε με τον ειδικό φορτιστή, ο οποίος ζυγίζει και αυτός κάνα πεντάκιλο, για να τη φορτίσετε.

Φυσικά ο αναβάτης πρέπει να έχει στο μυαλό του πως αν σκοπευει να φορτίσει τη μοτοσυκλέτα μακριά από το σπίτι του, πρέπει οπωσδήποτε να κουβαλάει μαζί του τον ειδικό φορτιστή!

Το διάστημα συντήρησης ορίζεται στα 5 έτη ή 700 κύκλους φόρτισης, όπου η μπαταρία θα διαθέτει το 80% της απόδοσής της. Για να γεμίσει πλήρως, χρειάζεται 90 λεπτά της ώρας, ενώ για το 80%, απαιτούνται 50 λεπτά της ώρας στην πρίζα.

Ο κινητήρας, είναι αξονικής ροής σε μορφή δίσκου, μόνιμου μαγνήτη, ο οποίος είναι ενσωματωμένος στον άξονα, και διαθέτει ψηφιακό αποκωδικοποιητή θέσης, που είναι και το μοναδικό κινούμενο μέρος που θυμίζει κάπως θερμικό κινητήρα – τον στρόφαλο. Ο κινητήρας αναφέρεται ως Σύγχρονος Κινητήρας Μόνιμου Μαγνήτη και διαθέτει ειδική μονάδα ECU με μετατροπέα συχνότητας και Μονάδα Ελέγχου του κινητήρα, DC/DC Converter.

IMG 6024

Είναι υγρόψυκτος ώστε να ψύχεται η μονάδα του και διαθέτει μονάδα ελέγχου DC/DC converter αλλά και ECU για μετατροπή συχνότητας. Το σημαντικότερο νέο είναι πως αποδίδει 4,3 χιλιόγραμμα ροπής, στις 0 στροφές. Όχι από τις μηδέν, στις μηδέν, μιας και ακόμη και αδρανής, ο κινητήρας έχει ροπή 4,3kgm να στρίψει τον άξονά του. Αυτή η ροπή είναι διαθέσιμη μόλις ανοίξει το γκάζι ο αναβάτης, ενώ μετά, αρχίζει η πτωτική τάση της καμπύλης.

Η μοτοσυκλέτα παράγεται στο εργοστάσιο της KTM στην Αυστρία, όπου και συναρμολογείται και ο κινητήρας αποκλειστικά, κάτω από συγκεκριμένες οδηγίες αναφορικά με την προστασία. Επειδή η τάση της μπαταρίας είναι τέτοια που μπορεί να σκοτώσει έναν άνθρωπο, η KTM έχει ακολουθήσει πιστά τους κανόνες ώστε να μην υπάρξει πιθανότητα, κι έτσι, όλα τα ρεύματα, περνάνε από σημεία που δεν μπορεί ποτέ να μπει χέρι. Τίποτα δεν είναι ορατό, πουθενά δεν έχει ρεύμα, ακόμη και αν βγάλεις την μπαταρία, δεν μπορείς να κινδυνεύσεις αν την ακουμπήσεις.

Άλλωστε, στην περίπτωση που μία τέτοια μπαταρία πάρει φωτιά, χρειάζεται εξειδικευμένο προσωπικό της πυροσβεστικής για να την σβήσει, μιας και τα στοιχεία δεν σβήνουν με όποιο υλικό και αν τους ρίξεις. Αρκεί κρύο νερό ώστε να σταματήσει την επέκταση και άμμος, για σβήσιμο, και υπομονή μέχρι να σταματήσει να καίει. Είναι ένα θέμα που αφορά όλα τα ηλεκτροκίνητα – ακόμη και υβριδικά οχήματα, το οποίο αναμένεται να εξελιχθεί στο μέλλον.

Στο δυναμόμετρο το KTM Freeride-E έβγαλε 17 άλογα! Να θυμίσουμε ότι η KTM αναφέρει 15 ίππους στον κινητήρα - αντιστοιχεί σε ένα θερμικό κινητήρα με απόδοση 15 ίππων στις 4.500σ.α.λ. Από τις τρεις ρυθμίσεις που διαθέτει και επιλέγονται με το πάτημα του κουμπιού στην μικρή οθόνη στο λαιμό, η 1η απέδωσε 9,5 άλογα στον τροχό, όντας η πιο ήρεμη, και πιο οικονομική θα λέγαμε. Η 2η ''εβγαλε" 17,1 άλογα αλλά με πιο ήπια απόδοση από την 3η που αποδίδει τα ίδια, πιο άγρια. Αν θέλεις να πετύχεις αυτονομία, θα πρέπει να κινείσαι με το γκάζι στην μέση, καταναλώνοντας λιγότερο ρεύμα.

Στο παρελθόν είχα οδηγήσει ηλεκτρικά ποδήλατα, τόσο φθηνά όσο και πανάκριβα δυνατά μοντέλα, αλλά και ηλεκτρικά scooter -κυρίως φθηνά και κινέζικα. Το KTM Freeride-E SM δεν συγκρίνεται με τα ηλεκτρικά scooter, ενώ βρίσκεται πολλά σκαλιά πάνω από τα αντίστοιχης τιμής ακριβά sport ηλεκτρικά ποδήλατα. Πρόκειται για ένα πραγματικά απολαυστικό δίτροχο όχημα με sport δυνατότητες, που μπορεί να συγκριθεί με βενζινοκίνητα τετράχρονα SM 125-150 κ.εκ.

Η διαδικασία για να βάλεις μπροστά το Freeride, είναι απλή. Γυρνάς το κλειδί, που βρίσκεται τοποθετημένο δεξιά στην μάσκα φώτων (επιλογή που μπορεί κανείς να εκλάβει ως βιαστική και φτηνή, όμως από την άλλη μιλάμε για ένα σχεδόν καθαρόαιμο μοντέλο, οπότε... ίσως δικαιολογείται η ΚΤΜ). Πατάς το Run στο Run/off, και ενεργοποιείται το κύκλωμα - ανάβουν ένα-ένα τα λαμπάκια ένδειξης της μπαταρίας καθώς και τα φώτα, κάνοντας και αντίστοιχο ήχο. Το Freeride τώρα όμως, δεν μπορεί να φύγει. Για να ''πάρει μπροστά'', χρειάζεται να πατήσεις το κουμπί της μίζας -λόγοι ασφάλειας το επιβάλλουν.

IMG 6149

Τότε θα ακούσεις την λειτουργία της υγρόψυξης και του ρότορα. Τώρα είναι έτοιμο να φύγει και αν ανοίξεις το γκάζι, θα επιταχύνει. Ανάλογα με το ποιον χάρτη έχεις επιλέξει από τους 3 που διαθέτει το SM, η μοτοσυκλέτα θα συμπεριφερθεί ανάλογα. Στην ουσία η μεγάλη διαφορά είναι μεταξύ του 1ου και 3ου χάρτη, με τον 1ο να είναι ο πλέον οικονομικος (αποδίδει 9,5 hp στον τροχό) και με τον 3ο που διαθέτει 17,1 hp στον τροχό και την πλέον άγρια απόκριση στο γκάζι. Ο δεύτερος διαθέτει και αυτός 17,1 hp με πιο γλυκιά απόδοση.

Στην πράξη, ο δεύτερος χάρτης είναι ο πιο απολαυστικός, προσφέροντας τον καλύτερο έλεγχο. Και ο έλεγχος είναι απαραίτητος, καθώς ο κινητήρας της ηλεκτρικής Supermoto μοτοσυκλέτας της ΚΤΜ διαθέτει ένα ξέσπασμα στην καμπύλη, ξέσπασμα που μπορεί άνετα να οδηγήσει σε σπινάρισμα, ενώ αν είστε σε στροφή το ξέσπασμα μεταφράζεται σε έντονο γλίστημα στο πλάι. Ο κινητήρας με την αυτόματη μετάδοση και την απουσία οποιαδήποτε είδους συμπλέκτη είναι ίδιος σε απόδοση με εκείνον του enduro, και θυμάμαι καθαρά πως είχα προσέξει το ίδιο χαρακτηριστικό και σε εκείνο. Όταν μάθεις την απόδοση, περιμένεις το ξέσπασμα, και μπορείς να το εκμεταλλευτείς αντίστοιχα, τόσο στο enduro όσο και στο Supermoto, γλιστρώντας ηθελημένα τον πίσω τροχό -αν και ο έλεγχος του ξεσπάσματος είναι πιο δύσκολος από ότι σε μια βενζινοκίνητη μοτοσυκλέτα.

Πάμε τώρα στη στάθμη θορύβου του ηλεκτρικού Supermoto της ΚΤΜ. Πραγματικά ήσυχη μοτοσυκλέτα, με τον κινητήρα να παράγει αρκετά περισσότερο θόρυβο (λίγο σαν... αγριεμένο τρόλει) όταν το γκάζι ανοίγει παραπάνω. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, με το Freeride-E SΜ έκανα βόλτα τον γιο μου στην πυλωτή της πολυκατοικίας τις μεσημεριανές ώρες, δίχως να ενοχλείται κανείς. Όταν όμως άνοιγα δυνατά το γκάζι, ο θόρυβος του κινητήρα ήταν αρκετά έντονος, ακόμα και ενοχλητικός στη συγκεκριμένη περίπτωση (πυλωτή, μεσημέρι). Ναι, οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες είναι ΠΟΛΥ πιο ήσυχες από τις βενζινοκίνητες, δεν είναι όμως σε καμία περίπτωση αθόρυβες. Στον δρόμο πάντως, και με τέρμα γκάζι, το Freeride-E SM δεν θα ενοχλήσει ΠΟΤΕ κανέναν.

Ας δούμε τώρα την αυτονομία του οχήματος. Δεν πιέσαμε καταστάσεις, καθώς αν μειωθούν οι πράσινες "μπάρες" στην οθόνη και ανάψει η πορτοκαλί, η μοτοσυκλέτα μπαίνει σε safe mode για επιστροφή στο σπίτι. Αν εκεί έχεις άλλη μπαταρία την αλλάζεις και συνεχίζεις την βόλτα σου. Αν όχι, θα πρέπει να περιμένεις 50 λεπτά της ώρας για να φορτίσει έως το 80% -και φυσικά να μην έχεις ξεχάσει τον φορτιστή σπίτι, γιατί χωρίς αυτόν...

IMG 6128

Σε ρεαλιστικές συνθήκες (κίνηση στο κέντρο της Αθήνας, δίχως να προσπαθούμε για οικονομία) και με τον 2ο ή 3ο χάρτη κάναμε έως και 40 με 50 χιλιόμετρα, μέχρι να χάσει η μπαταρία όλες τις πράσινες μπάρες της. Με τον οικονομικό χάρτη 1 σίγουρα αυτά τα χιλιόμετρα θα ανέβουν, όμως οι 9,5 hp σύντομα θα σε κάνουν να βαρεθείς τη ζωή σου, καθώς νιώθεις πως οδηγείς αδύναμο ηλεκτρικό scooter.

Η αυτονομία λοιπόν είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του Freeride-E SM, καθώς κρίνεται απαγορευτική για μεγάλες αποστάσεις, και πρέπει να υπολογίζεις ΠΡΙΝ τη βόλτα τις χιλιομετρικές αποστάσεις που θέλεις να διανύσεις. Δεν μπορείς δηλαδή να ανέβεις στη μοτοσυκλέτα και να... χαθείς  στον ορίζοντα δίχως δεύτερη σκέψη. Σε κάποια στιγμή ήθελα για παράδειγμα να πάω Κερατέα, και απλά δεν μπορούσα. Ίσως και να μπορούσα δηλαδή, απλώς έπρεπε να κουβαλάω μαζί μου φορτιστή και να ψάξω να βρω μέρος για να φορτίσω τη μοτοσυκλέτα για καμιά ωρίτσα, πριν γυρίσω πίσω. Σημειώστε επίσης πως σε κάποιο στάδιο της φόρτισης ο φορτιστής κάνει ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ θόρυβο, οπότε αν έχετε παρακαλέσει τον ιδιοκτήτη κάποιας καφετέριας για να φορτίσετε τη μοτοσυκλέτα, μπορεί ξαφνικά να πεταχτούν όλοι πάνω τρομαγμένοι όταν αρχίσει το πράγμα να κάνει ένα δαιμονισμένο "ΒΖΙΙΙΙΙΙΙΙΝ"!

Στην πόλη πάντως, το KTM Freeride-E SM αποδεικνύεται απολαυστικότατο και γεννήτρια κοινωνικότητας! Πρώτα από όλα, αν ανοίξεις το γκάζι τέρμα στο φανάρι θα αφήσεις πίσω σου τους πάντες, αν δεν ζορίσουν τα οχήματα σου για να σε φτάσουν. Και φυσικά όταν σε φτάσουν, οι περισσότερι θα περιμένουν το επόμενο φανάρι για να σε κατακλύσουν με ερωτήσεις. Όπως προείπαμε, ο κινητήρας παράγει χαμηλό θόρυβο, αλλά στην επιτάχυνση με το γκάζι τέρμα ανοιχτό ο θόρυβος είναι αρκετός για να τρομάξει όσους προσπερνάς, κάνοντας τους να γυρίσουν απότομα το κεφάλι να δουν ποιος δαίμονας ετοιμάζεται να τους καταπιεί! Στο μποτιλιάρισμα το Freeride-E SM ελίσσεται σαν χέλι ανάμεσα στα αυτοκίνητα, επιταχύνοντας δυνατά, και αφήνοντας πίσω του τους πάντες και τα πάντα.

Σε οποιαδήποτε ευθεία, ακόμα και με ανωφέρεια το Freeride-E SM θα δείξει 92 χλμ/ώρα στο κοντέρ του, ενώ στην κατηφόρα, σκυμμένοι είδαμε ακόμα και 98 χλμ/ώρα δίχως να βρούμε κόφτη.

Ο θόρυβος είναι αρκετός για να σε πρσέξει ένα μεγάλο ποσοστό των χρηστών του δρόμου όταν είσαι δίπλα τους, όμως φυσικά πρέπει να έχετε τα μάτια σας τέσσερα και το χέρι στην (αστεία σε ήχο) κόρνα για παν ενδεχόμενο -και ιδίως για απρόσεχτους πεζούς που διασχίζουν τον δρόμο δίχως να κοιτάξουν. Παρόλα αυτά, η ενεργητική ασφάλεια του Freeride-E SM είναι τέτοια που δεν αισθάνθηκα ποτέ σε κίνδυνο απλά και μόνο λόγω του ηλεκτρικού κινητήρα και της απουσίας θορύβου υψηλής στάθμης.

IMG 6185

Τα φρένα είναι όσο χρειάζεται δυνατά, ενώ το πίσω υπολείπεται σε αίσθηση. Αν τα πιέσεις πολύ, σε ακραία διαδρομή με στροφές (δρόμο ή πίστα), ίσως παρουσιάσουν ελαφρά κόπωση, όμως σε καθημερινές συνθήκες αυτό δεν θα γίνει ποτέ.

Σημειώστε επίσης πως με το KTM Freeride-E SM μιλάμε πάντα για solo διασκέδαση, καθώς δεν υπάρχουν μαρσπιέ συνεπιβάτη, ούτε και πρόβλεψη για μεταφορά 2ου ατόμου ακόμα και για μικρές αποστάσεις.

Μετανιώνω που δεν κατάφερα να δοκιμάσω το Freeride-E SM στην πίστα, και επιφυλάσσομαι να το κάνω στο άμεσο μέλλον. Στον δρόμο, η διασκέδαση είναι εγγυημένη σε οποιαδήποτε διαδρομή, αστική και περιαστική, σε μποτιλιάρισμα ή σε ερημικούς δρόμους με στροφές. Και endo θα κάνετε, και rolling burnout, αυτό όμως που ΔΕΝ θα κάνετε είναι... σούζες. Το μακρύτερο γρανάζωμα του Freeride-E SM σε σχέση με τα off-road αδελφάκια του σημαίνει πως η μοτοσυκλέτα θα σηκωθεί απίστευτα δύσκολα, και μόνο από master του είδους -βλ. Τάκης Μανιάτης- ο οποίος θα πρέπει να είναι σχεδόν σταματημένος, και με σωστή εξισορρόπηση γκαζιού, φρένου και τραβήγματος την κατάλληλη στιγμή να τα δώσει όλα για μια σούζα, ενώ ακόμα κι έτσι η σούζα δεν πετυχαίνει πάντα.

Προσοχή τέλος θέλει το σταντ το οποίο τοποθετεί τη μοτοσυκλέτα αρκετά όρθια.

Το Freeride-E SM βγάζει κανονικά άδεια κυκλοφορίας, οδηγείται με δίπλωμα A2 και αποτελεί μια εξαιρετική high-tech πρόταση για όσους θέλουν ένα μοναδικό, πρωτοπωριακό, οικολογικό, οικονομικό, και -σχετικά- αθόρυβο ηλεκτρικό Supermoto.

Είναι απολαυστικό στην αστική μετακίνηση, ενώ βάζουμε το χέρι μας στη φωτιά πως θα βγάζει γέλιο και σε πίστες καρτ. Στα 8.295 ευρώ είναι ΠΟΛΥ φθηνό αν λάβεις υπόψη σου για τι πρόκειται, ενώ φαντάζει ακριβό αν το συγκρίνεις στον τομέα επιδόσεων και αυτονομίας με θερμικές μοτοσυκλέτες.

IMG 6155

Το βλέμμα των έκπληκτων αναβατών και οδηγών από το ΒΖΙΙΙΝ όταν τους περνάτε καβάλα στο Freeride-E SM είναι από μόνο του εμπειρία ζωής, και σου φέρνει χαμόγελο ή γέλιο κάθε φορά που το βλέπεις ή το θυμάσαι.

Αυτό που δεν ξεπερνάς εύκολα είναι η αίσθηση πως καβαλάς κάτι πραγματικά ΜΟΝΑΔΙΚΟ, έναν ανιχνευτή μελλοντικών καταστάσεων, νιώθωντας κάποιες φορές λες και πρωταγωνιστείς σε τανία επιστημονικής φαντασίας. Πώς να συγκρίνεις κι πώς να αποτιμήσεις αυτή την αίσθηση; Γίνεται; Για μένα ΔΕΝ γίνεται.

Ένας μήνας έχει περάσει από όταν οδήγησα το ηλεκτρικό Supermoto των πορτοκαλί, και ΟΠΟΤΕ σκεφτώ ήχους, βλέμματα και καταστάσεις που έζησα στη σέλα του, σκάω αυτόματα πλατύ χαμόγελο.

Βζίιν!!!

Κατασκευαστής KTM
 Μοντέλο Freeride-Ε SM
Αντιπρόσωπος  KTM SEE
Τιμή 8.295euro
Εγγύηση Δ.Α.
   
Κινητήρας  
Τύπος Ηλεκτρικός Σύγχρονος Κινητήρας Μόνιμου Μαγνήτη 
Μπαταρία Λιθίου - ιόντων KTM Powerpack
Φόρτιση 100%: 80 Λεπτά / 80%: 50 λεπτά
Voltage (Rated / Maximum) 260V / 300V
Χωρητικότητα 2.600Wh
   
Πλαίσιο  
Τύπος  Περιμετρικό, με ατσάλινα και αλουμινένα τμήματα. Αφαιρούμενο πλαστικό υποπλαίσιο
Μεταξόνιο (mm) 1418
Ύψος σέλας (mm) 870
Απόσταση εδάφους (mm) 320
Βάρος (kg) 108
   
Αναρτήσεις  
Μπροστά Ανεστραμμένο μπροστινό σύστημα της WP 4357 διαμέτρου 43mm, πλήρως ρυθμιζόμενο, διαδρομή τροχού 250mm
Πίσω Αμορτισέρ WP 4618 PDS πλήρως ρυθμιζόμενο, διαδρομή τροχού 260mm
   
Ελαστικά   
Μπροστά 100/80-17’’
Πίσω 130/70-17’’
   
Φρένα  
Μπροστά  Δίσκος διαμέτρου 260mm με τρόμπα και δαγκάνα ακτινικής τοποθέτησης τεσσάρων εμβόλων της Formula
Πίσω  Δίσκος διαμέτρου 230mm με τρόμπα και δαγκάνα ακτινικής τοποθέτησης δύο εμβόλων της Formula
   
Απόδοση  
Ισχύς εργοστασίου (hp/rpm) 15hp / 5.500
Ροπή εργοστασίου (Nm / rpm) 42 / 0

IMG_6108.jpgIMG_6209.jpgIMG_6151.jpgIMG_6123.jpgIMG_6101.jpgIMG_6155.jpgIMG_6118.jpgIMG_6211.jpgIMG_6141.jpgIMG_6144.jpgIMG_6149.jpgIMG_6166.jpgIMG_6097.jpgIMG_6185.jpgIMG_6181.jpgIMG_6134.jpgIMG_6128.jpgIMG_6136.jpgIMG_6214.jpgIMG_6146.jpg

IMG_6034.jpgIMG_6040.jpgIMG_6217.jpgIMG_6226.jpgIMG_6036.jpgIMG_6024.jpgIMG_6028.jpgIMG_6030.jpgIMG_6216.jpgIMG_6058.jpgIMG_6225.jpgIMG_6061.jpgIMG_6042.jpgIMG_6056.jpgIMG_6027.jpgIMG_6032.jpgIMG_6222.jpgIMG_6053.jpgIMG_6048.jpgIMG_6083.jpg